Aku berpeluang merasa masakan ni semasa big bos belanja makan di restoran Cheng Ho Amy Search berhampiran Wangsa Walk. Semenjak hari tu, resepi ni menjadi buruan kalbu sehinggalah semalam. Aku pergi pasar tani dan beli ketam. Masa tu tak tau lagi nak masak apa. Bila balik umah, mengadap laptop dan mula geledah resepi. Pada mulanya nak masak Chilli Crab. Tapi macam dah selalu pula. Tengah duk selongkar sana sini, maka terjumpalah beberapa resepi Crabs with Salted Egg Yolk.
Lalu aku combine kedua-dua resepi ni sebab ada beberapa bahan yang aku tak ada dan tak nak bubuh.
Resepi daripada Chef Lee Kum Wong, Bangsar Seafood Restaurant
Add pepper, salt, sugar and evaporated milk then stir in pre-fried crabs. Stir-fry briskly to mix. Dish out and serve immediately.
Ada banyak versi resepi ni kalau tengok di Internet. Contohnya tepung salut ketam. Chef Lee guna tepung kanji kentang, Amy Beh guna tepung ubi. Ada satu blog tu guna tepung jagung, aku ikut resepi ni sebab di rumah hanya ada tepung tu aje. Jadi ikut kesukaan dan kesenangan masing-masing. Bukannya jalan mati pun kalau bahan-bahan di rumah kita tak cukup. Aku tak letak pun daun kari. Sedap aje rasanya.
Raidatulraihan (ada gambar satu persatu cara penyediaan masakan)
Nak tengok ketam aku? Tadaa....
memang sedap kalau ikut kedua-dua resepi di atas
Jap...sekali lagi.....
enak sungguh...harus dicuba tau
Cumanya ada cacat sikit. Biasalah aku dengan kitchen blundernya. Ada aje yang capek. Kalau ikutkan resepi Amy Beh, dia stim telur asin tu 2-3 minit. Aku rasa macam tak berapa nak masak aje, kan? Kalau telur asin putih tu separuh masak, membazir aje tak ada sesapa nak makan. Lalu aku pun rebuslah telur lebih 5 minit. Kesudahannya, kuning telur susah nak hancurkan sebab liat. Jadi berketul-ketul.
Maka tak jadilah macam tekstur sos telur asin Chef Lee. Sebab tu kat dalam gambar, ada telur asin yang berketul-ketul. Walapun masakan aku ni capek, tapi rasanya tetap sedap sebab mengikut resepi. Lain kali jangan pandai-pandai buat rumusan sendiri. Dengar kata chef sebab merekalah yang pro....Peringatan buat aku yang suka buat resepi baharu dan selalu buat kitchen blunder....huhuh.
Selawat Tafrijiyah, Siapa Amal Bertalu Rezeki Masuk Dan Pelbagai Jalan Keluar Dari Masalah Antara kebaikan pengamal selawat ini: Allah akan melenyapkan kesedihan, kesulitan serta bahaya yang menimpa dirinya. Allah akan memudahkan segala urusan hidupnya. Dipancarkan nur (cahaya) dalam hatinya juga ditinggikan martabatnya. Suaranya didengari serta pandangan dan pendapatnya diterima ramai Dia dilindungi daripada segala bencana dan malapetaka. Dia sentiasa dicintai oleh semua orang. Segala yang dihajati akan dimakbulkan Allah. [Diluaskan] rezekinya, dijauhkan daripada kelaparan dan kemiskinan Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat 7 kali pada air dan minum. Insya Allah, perut yang sakit atau memulas akan sembuh. Menurut Imam Ad-Dainuri, barang siapa membaca selawat ini 11 KALI setiap hari setiap lepas sembahyang lima waktu, REZEKInya tidak putus-putus dan mendapat kedudukan yang tinggi. Menurut Syibab Ahmad, sesiapa berselawat 3 kali setiap selesai solat Subuh, Maghrib & Isya...
At least for the time being...for four days. Apa aku buat hari ni demi meraikan kebebasan sementara sebagai orang makan gaji? Aku keluar rumah subuh macam nak pergi kerja. Sebab aku kena hantar adik ipar aku pergi inteview kat JPM, Putrajaya. Lepas tu aku singgah di Karnadya House ambil naskhah percuma Biarkan Ku Sendiri . Yup...dah siap cetak dan bakal menemui pembaca selepas raya nanti. Kemudian aku ke Bandar Tun Razak hantar adik ipar aku sebelum aku singgah di KWSP. Cepat sungguh kali ni perkhidmatannya - tidak sampai setengah jam aku tunggu, nombor aku dah naik. Lepas selesai urusan kat situ, aku merayau di sekitar Jalan TAR. Kalau nak feel raya, jalan-jalanlah kat Jalan TAR. Singgah kat Minerva borong sampai tiga biji novel. Lepas tu pergi Bunga Reben cari manik dan berlian. Hajat nak beli langsir siap kat Kamdar tak terlaksana bila satu langsir pun tak menarik perhatian aku. Sudahnya aku borong baju budak-budak. Selesai kat Jalan TAR, aku pergi buat medical check-up. Siap aje, a...
Hehe...hari ni genap usia aku 3* tahun. Dah tua rupa-rupanya. Dalam jangka masa 3* aku hidup menumpang di bumi Allah ni, masih belum banyak yang dapat aku capai, baik dari segi duniawi dan terutama sekali ukhrawi (entah-entah kulit bawang lagi tebal). Setakat ni anak baru dua orang. Suami memanglah sorang...heheh. Alhamdulillah. Moga kebahagiaan yang tercipta berpanjangan sehingga akhir dunia. Dari segi kerjaya, aku masih belum betul-betul berpuas hati dengan pencapaian sekarang. Kalau boleh aku nak melangkah lebih jauh, far far away!!!! Besonya cita-cita! Dari segi penulisan, alhamdulillah. Empat novel telah berjaya diterbitkan. Dua buah lagi sedang dalam proses rekaletak dan penerbitan. Satu lagi novel pendek sedang dalam penilaian. Sehingga hari ini aku masih bertenaga dan mempunyai idea untuk meneruskan kerjaya sampingan ini. Harap-harap jangan jadi tepu, tak bergerak-gerak...hehehe. So, apa hajat aku sempena ulang tahun kelahiran yang ke-3* ni? Aku nak WORLD PEACE! p/s: terima kas...
Ulasan
Catat Ulasan