Pie daging

Kelmarin beli Szakif pie. Sambil masak sambal bilis, sambil makan dengan anak-anak. Pada mulanya budak-budak tu buat sombong. Bila dah nak abis, barulah terhegeh-hegeh nak. Sudahnya mereka paksa aku beli lagi Szakif Pie. Tengah-tengah malam mana nak dapat, nak oi. Chef Szakif pun dah tidur. Makanya aku pun kumpullah apa-apa bahan yang ada kat umah tuh dan buatlah Szakif Pie versi tiruan. Dah namanya tiruan, memang tak sama. Tapi budak-budak tuh balun jugak. Siap tapau bawa pergi nurseri.

Ni resepi versi aku. Kalau nak yang ori, klik link kat atas tu untuk ke blog Chef Szakif.
Bahan-bahan dan cara-cara:


Dah terbubuh pasta, baru teringat nak amik gambar...hehehe

Lapisan bawah
Daging kisar Ramly
Tomato puri
2-3 sudu sos tomato dan sos cili
Bawang merah
Bawang putih
Garam
Tumis bawang dan daging hingga kering. Campurkan tomato puri, sos tomato dan cili. Garam secukup rasa.

(kentang tuh aku rebus sikit sangat sebab nak cepat. Disebabkan sikit, tak cukup nak cover satu loyang. makanya aku tepek-tepek jelah. Bebudak tuh tiap saat tanya, dah siap ke?)
 
Lapisan kedua
Pasta spiral warna-warni
Rebus pasta sehingga a la dante. Agak-agak empuk, tak terlalu keras, tak terlalu lembut.
 
Lapisan ketiga
2-3 biji kentang
Rebus dan lenyek. (Sepatutnya lenyek ngan butter dan susu. Tapi malam tu kedai dah tutuplah...haha).

Mozarella parut dan kepingan cheddar cheese. Tak cukup banyak plak aku letak
Lapisan atas
Mozarella cheese
Cheddar cheese
Parut mozarella dan letak kepingan cheddar atas pie.
Bakar sampai cheese cair. Inilah rupanya pie daging versi aku. Pie yang dibuat dalam keadaan serba kekurangan...hahaha
komen anak-anak aku: lain kali umi buat lagi tau. kami nak makan daging aje. cheese dan pasta kami tak nak. banyak songeh tul anak-anak aku nih!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap