London Almond

Tadaa....London Almond versi aku
Orang lain dah berabad tau buat biskut ni. Aku? Baru semalam buat. London almond ni memang kegemaran aku dan anak-anak. Tiap-tiap tahun order pada Kak Ina dan Adila. Tahun ni tak order biskut raya lagi sebab aku yang akan buat sendiri. ngeh ngeh ngeh.

Resepi aku ambil di laman Internet. Boleh tengok sini. Tapi aku dah modify sikit resepi ni.

Bahan-bahan:
250gm mentega
125gm gula kastor
1 biji telur kuning
1 sudu kecil vanila
200gm tepung jagung
300gram tepung serba guna
1 sudu kecil emplex (kalau tak ada boleh ganti dengan 2 sudu tepung beras)
1 sudu kecil baking powder
200gm badam disangai (goreng tanpa minyak)
50 gm badam cincang untuk hiasan
+/- 700gm coklat masakan

roasted almond. kena kacau selalu. nanti hangit. masa ni aku dera Aliyah. sementara aku uli biskut, dia sangai almond...hehe

Cara-cara:
Pukul mentega dan gula hingga kembang. Definisi kembang ni aku tak sure cemana. Cuma bila aku nampak adunan dah dua kali ganda banyak, warna ala-ala putih dan nampak berkrim disukai ramai, aku berhenti putar. Masukkan kuning telur dan esen vanila. Pukul lagi adunan hingga sebati.

dah kembang ke belum ni? confused aku...hahaha
Ayak tepung jagung, emplek dan baking powder. Masukkan ke dalam adunan. Kacau perlahan (gunakan teknik folding). Ayak tepung gandum dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan. Fold lagi hingga jadi doh yang boleh diuli.

doh aku agak kering dan tak lembab. betul ke texture ni? tapi hasilnya biskut aku rangup. aku sukaaaa!!!
Bentukkan bulat atau lonjong. Jangan besar sangat. Nanti tak muat masuk dalam cookie case. Atur dalam dulang pembakar yang dah dilengserkan dengan mentega atau yang dah ada baking sheet. Bakar selama 20 minit, suhu 200 darjah Celcius atau selama 17 minit suhu 300 darjah Farenheit.

Apabila dah siap bakar, bolehkan cairkan coklat masak. Gunakan double boiler method. Letakkan sedikit butter atas coklat dan kacau-kacau hingga cair. Aku buat tak menjadi cair sebab salah teknik. Jadi nak dapatkan teknik yang betul, tengok kat sini. Rupa-rupanya air tak boleh menggelegak. Patutlah coklat aku likat dan berat...hahaha.

Letak biskut yang dah siap dibakar dalam mangkuk kertas/cookie cup. Kemudian tuang coklat cair ke atasnya. Nak celup pun boleh. Terpulang kepada kepakaran masing-masing. Tabur badam cincang semasa coklat masih cair. Nanti tak melekat pulak. Biarkan coklat kering sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.

siap satu jenis kuih raya. tapi tak tahu sempat ke sampai syawal atau dah masuk perut dulu...hehe

Misi aku lepas ni, buat kuih buah Melaka pulak...hahaha

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap