BBQ Chicken Wing

Semalam sempat lagi buat BBQ chicken wing. Sebenarnya kepak ayam tu aku dah marinate kelmarin. Konon-konon nak makan masa tu juga. Tapi bila fikirkan balik, bagus marinate dulu supaya rempah dan ayam mesra. Jadi aku marinate sehari semalam dalam peti ais. Semalam baru bakar dalam oven. Sempat juga buat coleslaw dan mashed potatoes. Kali ni mashed potatoes aku menjadi seperti yang aku nak. Jom tengok respi.

BBQ chicken wing with mashed potatoes, fries and coleslaw
Inilah menu buka puasa aku semalam. Go western lagi...hahaha. Cik Abang tak ada bolehlah western. Kalau dia ada, mesti kena sediakan nasi. Almaklumlah, tekak Melayu al-Jawa gitu...hahahaha (raya nanti leh minta ampun...huhu).

BBQ Chicken Wing

Bahan-bahan

12 keping kepak ayam - dibersihkan dan toskan
(aku guna 8 kepak ayam. Maknanya semua portion rempah kat sini aku kurangkan seadanya)
5 ulas bawang putih
1/2 jari halia
1/4 cawan sos tomato
1/4 cawan sos cili
1 sk cili serbuk
3 sb kicap cair
2 sb madu
2 sb gula melaka - hiris halus
1 sb cuka/jus limau kasturi/jus lemon

inilah rupa BBQ chicken wing aku semalam. sedap tak? hahaha...
Cara penyediaan:

Tumbuk halus bawang putih dan halia.Campurkan dengan kesemua bahan-bahan yg lain kecuali ayam di dalam sebuah mangkuk yang besar.Gaul rata. Masukkan lepak ayam ke dalam mangkuk berisi sos tadi dan gaul hingga rata. Perap untuk beberapa jam di dalam peti sejuk atau perap semalaman. Jika panggang menggunakan oven, susun kepak ayam di dalam dulang pembakar yg dialas aluminium foil. Setelah 20 minit balikkan kepak ayam sambil disiram lebihan sos dan panggang terus hingga masak ikut kepanasan oven masing-masing. Jika memanggang menggunakan BBQ pit, balik-balikkan kepak ayam sambil disapukan lebihan sos dgn menggunakan berus khas. Panggang hingga masak.Siap utntuk dihidangkan.

Sumber resipi: My Resepi

MASHED POTATO 

Bahan-bahan:

3 biji kentang (aku buang kulitnya dulu dan potong empat supaya cepat lembut)
Susu segar (aku guna susu rendah lemak)
Mentega/butter
Serbuk lada hitam
Garam (tak payah bubuh pun tak apa sebab gravy dah cukup masin)

tu dia...warna idaman aku. dulu buat cair sangat. warna pun tak menarik

Cara penyediaan:
Rebus kentang hingga lembut. Toskan kentang. Kemudian masukkan ke dalam bekas lain dan lenyek bersama mentega, susu dan lada hitam. Gunakan sudu garfu. Sukatan susu tu agak-agak. Jangan banyak sangat nanti kentang cair. Butter aku bubuh dalam 1 sudu besar.

Sumber resipi: MamaFami Fotopages

BLACK PEPPER GRAVY

Bahan-bahan:

2 cawan stok ayam atau lembu. Kalau guna stok kiub, larutkan dalam sukatan air yang sama.
1/2 cawan susu segar
Lada hitam
2 inci batang seleri, dipotong kecil (aku tak letak sebab stok kat umah tak ada)
1/2 bawang, didadu
2 sudu besar kicap soya (letak lebih kalau nak warna gravy lebih gelap)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar mentega/butter
1/2 tin cendawan butang ~ hiris nipis (pun tak letak semalam)
2 sudu besar tepung ~ campur dengan air (sebagai pemekat gravy)
garam dan gula ~ kalau rasa perlu (tapi aku tak letak sebab kiub daging memang dah masin)

Cara penyediaan:
Letak periuk di atas dapur. Kalau guna stok kiub, cairkan dulu kiub tu. Gunakan whisk. Kemudian tuang susu, bawang cincang dan seleri. Biarkan mendidih.Tutup api dan tapis sos tadi. Bawang dengan seleri hanya sebagai perasa saja. Tak masuk sekali dalam sos. Kemudian letakkan periuk di atas dapur bersama sos yang dah ditapis.Tambahkan lada hitam, kicap soya, sos tiram, butter dan cendawan butang. Kacau menggunakan whisk. Agak-agak cendawan dah masak, tambah bancuhan tepung ikut kepekatan yang anda suka. Kacau dengan whisk sehingga pekat dan matikan api. Dah boleh tuang atas kentang lenyek tadi.


Sumber resipi: MamaFami Fotopages

coleslaw with mix vege
Coleslaw ni paling senang nak membuatnya. Cincang kubis halus-halus. Rebus sebentar mix vege sampai lembut. Kemudian campurkan kubis dan mix vege bersama Coleslaw dressing dan tambah sedikit garam dan lada sulah. Siap! Sejukkan dalam peti ais. Pasti nyaman.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap