Open house Raya

Sabtu lepas aku buat majlis makan-makan raya. Tak panggil open house sebab jemput keluarga terdekat, jiran tetangga (pun tak semua) dan sahabat rapat saja. Kata Cik Abang, tahun depan baru buat open house macam tahun lepas dan boleh jemput semua orang yang dikenali. Harus aku tempat khidmat katering. Tahun ni aku masa sendiri. Konon-konon nak tunjuk hebat. Mak ai...letihnya usah cakap. Sediakan makanan untuk 50 orang +/- pun dah rasa macam nak terbongkang, ini kan pula untuk 200 orang +/-. Memang kena upah orang masak.

Menu utama nasi beriani. Laki aku suruh buat. Selalu guna rempah beriani segera Maggi. Kali ni aku beli rempah beriani jenama lain dan adun sendiri dengan rempah ratus lain. Entah apalah rasanya. Aku tengok laju aje tetamu makan. Sedap atau lapar? Hahaha....

Lauk utama ialah ayam berlada. Resepi ni aku belajar daripada Dr Noraini, isteri Chairman tempat aku kerja. Masa pergi beraya ke rumah dia tempoh hari, dia masak nasi ayam dan lauknya ayam berlada ni. Masa berbual tu, dapat juga tau bahan-bahannya. Dan aku cuba. Bolehlah...walaupun tak sama rasa, tapi irasnya ada...hahaha. Selain ayam, aku masa gulai kawah, cubaan kali kedua. Aku tak sempat nak merasa sangat sebab licin. Masak dua kilo daging aje. Sayurnya, acar rampai. Adik aku suami isteri tolong rampaikan. Mujur ada depa berdua. Ringan beban aku. Cik Abang dah lah jadi enterior designer. Sibuk duk atur kerusi meja, karpet segala bagai. Jadi runner pun ya beli air batu dan segala rempah yang kurang. Tak kurang jadi 911, rescue tetamu yang sesat.

Malam sebelum majlis, aku tidur pukul 3.30 pagi. Itu pun ada yang tak siap. Esoknya dah bangun awal nak sediakan menu utama. Ada dua dessert yang aku tak sempat buat: Carrot cheese cake dan koktel buah-buahan. Mungkin lain kali kut.

Menu majlis hari tu: Nasi beriani, ayam berlada, daging gulai kawah, acar rampai, nasi impit, soto kuah lemak (korang mesti tak selalu jumpa juadah ni. Ada yang panggil lontong kosong. Tapi aku panggil SOTONG= soto+lontong), sambal ikan bilis, serunding daging, serunding ikan, pai ayam, puding triffle, tart buah, tart blueberry, uncang emas, buah oren, kuih raya dan air Sunquick Lemon Tea.
ayam berlada, gulai kawah, acar rampai, nasi beriani (dalam bekas tahan panas--tak kelihatan)

soto@lontong...suka hatilah nak panggil apa

puding triffle

pai ayam (kelas gitu gambar senget...hahahaah)

Lepas ni kalau nak buat pai lagi, aku prefer isinya ayam carik. Kelas gitu. Aku bagi nama NK Chicken Pie...wahaha. Tapi masih tak boleh lawan Szakif Pie...huhuh.

blueberry tartlet
Dah beberapa orang tanya sama ada aku ada mengambil tempahan nak buat tart. Hmm..macam menarik aje. Nanti aku pertimbangkan untuk buat bisnes tart secara semi-profesional....hahaha.

fruits tartlet (lupa nak glaze dengan jelly)

Gambar uncang emas tak sempat snap sebab juadah ni buat sebelah petang. Baru letak aje, dah licin. Aku pun dapat merasa sebiji dua. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap