Soto ayam dan begedil

Hari-hari berbuka dengan nasi, boring juga. Tengah dok fikir nak masak apa, tetiba teringat kat rempah soto yang aku beli di pasar tani Saujana Impian minggu lalu. Intai peti ais, buat inventory checking sat...semua bahan ada. Cukup. Jadi apa lagi...moh menyoto ler kita ek...hahahaha


SOTO AYAM


Bahan-bahan: 
1 ekor ayam, dipotong 8--buat 1/3 ekor ayam aje
Air secukupnya untuk merebus ayam dan buat sup
15 biji bawang merah, dihiris halus
4 biji bawang putih, dihiris halus
3cm halia, dihiris halus
7cm kulit kayu manis
5 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga
10 biji lada hitam--tak letak
1 camca teh lada putih--tak letak

Bahan kisar kering: (ganti dengan perencah soto yang diproses sendiri oleh pakcik soto...hehe)
1 camca teh ketumbar biji
1/2 camca teh jintan manis
1/2 camca teh jintan putih

Bahan tabur: 
Taugeh, dicelur sedikit
Suhun, digoreng--stok suhun tak ada. sedih betul
Kacang tanah, digoreng--tak suka letak kacang
Daun sup & daun bawang, dihiris halus
Bawang goreng

Nasi impit
Sambal kicap (Tumbuk atau kisar cili padi, tuangkan kicap manis secukupnya, perahkan jus limau kasturi)--tak bubuh limau tapi tambah bawang putih dua biji 

Cara penyediaan: 
Tuang air ke dalam periuk besar secukupnya untuk merebus seekor ayam. Biarkan air mendidih. Masukkan ayam dan semua bahan-bahan kecuali bahan tabur, nasi impit dan sambal kicap. Setelah ayam masak, keluarkan dan sejukkan. Siat-siat isi ayam dan ketepikan. Tulang-tulang boleh dimasukkan semula ke dalam kuah sup kepada yang suka. Perasakan sup dengan garam dan gula (tak letak gula). Hidangkan bersama nasi impit, pergedil daging, taugeh, suhun goreng, kacang goreng, bawang goreng, hirisan daun sup dan daun bawang dan sambal kicap.

Sumber resepi: Fotopages Rinnchan

Itu versi Rinnchan. Versi aku, tumis kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga. Bila naik bau, masukkan birisan bawang dan halia. Kemudian masukkan rempah soto (1 1/2 sudu besar) yang dah dibancuh dengan air. Bila rempah pecah minyak, aku masukkan kepingan ayam. Bila ayam dah layu sikit, baru aku masukkan air. Tutup periuk dan biar ayam direbus bersama kuah sup. 

Kalau ikut resepi wak mi sup Bandar Tun Razak, dia rebus ayam sekor-sekor dalam periuk. Maknanya, ayam akan hancur bersama sup. Baru kuah pekat. Kononnya aku nak tiru petua ni. Tapi sempat rebus ayam satu jam lebih aje. Tak sempat ayam hancur pun. Kalau memasak dari tengah hari, mungkin sempat.

makanan ni ada macam-macam ejaan dan bunyi. Tapi aku panggil begedil

BEGEDIL VEGETARIAN (burger ni dale yang punya....hahaha)

Bahan-bahan:  
4 biji kentang sederhana besar
Daun sup dicincang halus
Segenggam besar bawang goreng, diramas-ramas
Satu sudu kecil garam
1/2 sudu kecil lada sulah atau lada hitam
1 biji telur (dipukul)

Cara-cara penyediaan:
Kentang dipotong baji dan digoreng hingga garing. Setelah garing, tumbuk hingga hancur. Kemudian masukkan bawang goreng dan daun bawang. Tambah garan dan lada sulah atau lada hitam. Gaul sebati dan kepal kecil-kecil. Nak buat bentuk bulat boleh, leper sikit pun boleh. Sebelum digoreng, celup ke dalam bancuhan telur. Goreng dengan api perlahan. Kalau nak salut dengan tepung sebelum celur dalam telur pun boleh juga. Guna tepung goreng KFC sedap gak. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap

Kena cabut ke?