Gulai kawah

Semalam buat gulai kawah. Jarang aku makan gulai ni. Tapi semenjak bersaudara dan beriparkan orang pantai timur, selalu pula aku jumpa lauk ni. Makanya semalam aku pun cuba buat. Rempahnya aku dah beli siap-siap kat pasar tani Saujana Impian dua minggu sudah.

macam ni ke texture dia?

GULAI KAWAH


Bahan-bahan:
500gm daging lembu [potong nipis kecil dan basuh & toskan]--aku guna daging cincang dan tulang
2 s/b kerisik
2 cawan santan pekat
2 s/b gula merah/perang [brown sugar]
2 keping asam keping
minyak
garam

Bahan Mesin--aku gantikan rempah dengan rempah siap gulai kawah
20 tangkai cili kering
1 s/b rempah kari daging
2 s/b rempah mentah gulai cap ROSE
1 s/b rempah masak gulai cap ROSE
7 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 cm lengkuas

Bahan tumis:
2 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga

Cara penyediaan:
Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi. Masukkan bahan mesin dan masakkan sampai wangi dan naik minyak. Masukkan daging dan kacau rata. Masukkan sikit air dan kacau rata lagi. Bila nampak naik minyak masukkan santan, kerisek, garam dan gula merah. Biarkan reneh sampai mendideh. kacau sekali sekala. Bila mendideh masukkan asam keping dan biarkan sampai pekat. Bila dah pekat, boleh hidangkan.

Sumber resepi: Fotopages Chef Hanieliza

Kitchen blunder
Kalau tak dilanda Belanda, memang tak sah dapur aku. Yalah...masih cuba bertatih bab-bab masakan terutama masakan Melayu. Kalau aku masak daging, mesti liat dan tak empuk. Macam-macam petua aku guna. Letak air asam jawalah, rebus lama-lamalah. Kekadang liat gak. Makanya aku cuba petua baharu. Guna meat tenderizer...uyeehhhh. Semalam aku lumur daging cincang dan tulang dengan tenderizer. Masak ikut resepi kat atas tu. Cuma aku rebus lama sikit daging dengan rempah. Sampai dua kali pecah minyak ler aku buat semata-mata nak pastikan daging empuk.

Hasilnya, daging aku lembut aje...hehehe. Cik Abang pun dah tak complain lagi. Masa aku cuba jejak resepi gulai ni tadi, aku jumpa satu resepi yang sama, tapi cara berbeza. Mungkin aku boleh cuba cara yang ni pula.

DAGING GULAI KAWAH


Bahan-bahan (5-6 orang makan)
1 kg daging hancur dibersihkan dan tos

Bahan A
5 ulas bawang merah,
4 ulas bawang putih,
1 inci lengkuas,
1 inci kunyit,
5 tangkai cili kering,
2 sudu besar ketumbar di goreng tanpa minyak dan ditumbuk halus,
2 sudu kerisik,
1 sudu budu** optional--menarik ni. gulai letak budu. harus dicuba
2 sudu besar gula merah

Bahan B
1/2 kg santan atau 3 kotak kecil santan
garam
gula
air asam jawa

Cara penyediaan
Bahan A dikisar dan ditumis hingga wangi. Gaulkan bahan A bersama daging yang telah ditos. Masukkan 1/3 daripada kesemua santan. Masak sehingga daging empuk. Tambah air jika perlu. Masa yang diambil untuk daging empuk bergantung pada jenis periuk yg anda gunakan. Petuanya,  jangan masukkan garam selagi daging belum empuk. Apabila daging empuk, masukkan kerisik, garam dan gula, baki santan dan air asam jawa. Jika santan kotak digunakan, ia perlu dicairkan dengan air. Masak sehingga mendidih. Sedia untuk dihidangkan.

Sumber resepi: MyResepi

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap