Bubur Lambuk

Hari ni aku nak kongsikan resepi Bubur Lambuk. Mudah aje resepinya. Sesiapa pun boleh buat. Resepi ni popular masa bulan Ramadan. Masa tu anak aku yang minta nak buka puasa dengan bubur. Jadi beria aku masak. Sudahnya yang makan kami berdua aje. Encik Hubby bukan peminat bubur.

Untuk elakkan pembaziran dan jadi sahabat syaiton nirrajim, maka aku bungkus bubur ni hantar ke taska. Senang kerja pengasuh. Tak payah masak untuk budak-budak.

Sebenarnya sebelum ni, aku memang tak ada keinginan nak buat resepi ni sebab tak yakin boleh buat. Tapi hari tu aku dapat tugasan menemu ramah tukang masak bubur lambuk Kampung Baru yang famous tu untuk paparan majalah Visi (sekarang majalah ni dah tak ada). Bukan saja aku dapat temu ramah, tapi dapat tengok cara dia masak bubur yang akan diagihkan untuk hari tu.

Sebab tengok demo, tentu aku bersemangat nak buat, kan? Jadi, inilah hasilnya. Rasa pun ala-ala bubur lambuk Kampung Baru gitu.

Mudah saja nak membuatnya. Anak-anak pun boleh tolong buat.



Bahan-bahan: (satu periuk untuk 4-5 orang) 

1 cawan beras
3 cawan air **aku tambah 2 kiub ayam Knorr 
4-5 ulas bawang merah, dikisar
2 ulas bawang putih, dikisar
sedikit halia, dikisar
2-3 sudu besar rempah kurma  **aku tak letak 
sedikit kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang **tambah beberapa butir cengkih dan halba (ikut resepi Bubur Lambuk Kg Baru)
1 mangkuk daging atau lebih-ikut selera masing masing (dihiris nipis) **aku tambah bebola daging, dipotong kecil
1/2 cawan santan
Sayur campur **aku tambah 
minyak untuk menumis
daun ketumbar (hiasan)
bawang goreng (hiasan)
garam & gula secukup rasa

Cara-cara mengulahnya:

1. Panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, buah pelaga bunga lawang, cengkih dan halba.

2. Kemudian masukkan bawang, bawang putih dan halia yang telah dikisar bersama.


3. Bila dah naik bau, masukkan rempah kurma (tak letak). Jika terlalu kering, masukkan sedikit air. Masak hingga naik minyak.


4. Masukkan pula daging, beras, air dan kiub ayam. Biarkan bubur mereneh sehingga daging dah beras masak.


5. Masukkan sayur campur. Bila bubur dah masak, masukkan santan, garam (sikit aje sebab kiub ayam dah masin), gula (tak letak) dan masak lagi sehingga mendidih.


6. Hiaskan dengan bawang goreng & daun ketumbar.


7. Makan.


Mudah aje, kan? Tak renyah mana.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap