Kuih peria




Hari Sabtu lepas, mak buat kenduri arwah merangkap jamuan raya. Besar cita-cita aku nak masak macam-macam. Siap buat senarai lagi. Tapi tak semua menjadi sebab ada tempahan biskut raya yang masih masuk berdewet-dewet dengan order crunchy cookies.

Udahnya aku hanya sempat buat marble kek potong dan kek Victoria Sandwich versi slice aje. Salah satu menu yang aku nak buat ialah kuih peria. Kuih ni sepupu sepapat kuih angku. Cuma rupanya dibuat seperti bentuk sayur peria katak.

Kuih ni memang kegemaran aku dan peliknya, payah nak jumpa. Kalau jumpa pun, intinya kacang hijau. Aku tak berapa nak gemar. Selalunya inti kacang hijau yang aku jumpa, mesti kacang tu mentah sikit. Keras. Kurang masak. Lepas tu secoet aje dia letak dalam angku tu. Mana nak puas makan.

Dah lama nak try gugel resepi kuih angku. Tapi tak terbuat-buat disebabkan kesibukkan yang dibuat sendiri. Tapi bila aku terjumpa entri kat Facebook pasal kuih peria ni, terus teruja nak buat. Lagipun rupanya ala-ala kuih angku dan caranya tak rumit. Cumanya, resepi tu tak berapa komprehensif.

Untuk orang yang baru pertama kali nak mencuba resepi tu, memang agak blur dan banyak persoalan yang timbul. Inilah kadang-kadangnya masalah entri atau post resepi yang terpapar kat media sosial. Nak share, tapi tak telus. Mungkin niat dia bukan nak share sangat resepi tu. Just nak tunjuk-tunjuk aje.

Sebab, kalau kita ikhlas nak share sesuatu, kita mesti nak bagi yang betul-betul supaya orang lain dapat memanfaatkan ilmu yang dikongsi. Barulah pahala berpanjangan.

Disebabkan aku memang gigih nak buat dan bahan pun dah ada, aku teruskan ajelah niat. Untuk melengkapkan secebis ilmu yang dikongsi tu, aku top up dengan ilmu lain yang digugel. Jadi aku gabungkan semua ilmu tu dan buat Kuih Peria tu. Kita buat sampai jadi walaupun rupanya tak berapa nak peria... kihkihkih.

Bahan-bahan:

1 paket tepung pulut @ 500g
1 cawan tepung gandum
Santan cair secukupnya **aku guna 1 kotak santan yang dicairkan sekali ganda kotak 
Garam secukup rasa
Inti kacang merah ** beli kat kedai bakery
Pewarna **aku guna warna pink, kuning telur, hijau epal dan biru
Minyak masak secukupnya
Daun pisang - dipotong kecil **tak guna sebab tak ada. Boleh juga digantikan dengan plastik makanan. Tapi tak berapa menyihatkan sebab plastik ada kandungan bahan kimia

Cara mengulahnya:

1. Gaulkan tepung pulut dan tepung gandum hingga sebati

2. Cairkan santan. Aku gandakan 1 kali ukuran kotak santan tu

3. Campurkan garam secukup rasa dalam bancuhan santan cair

4. Campurkan santan cair sedikit demi sedikit hingga tepung menjadi doh yang tak melekat pada tangan dan bekas. Simpan sikit santan cair tu beberapa sudu untuk membancuh pewarna. Doh jangan lembik sangat sebab nanti nak campur dengan bancuhan warna

5. Bahagikan doh kepada beberapa bahagian warna yang dikehendaki. Aku bahagikan kepada 4 bahagian untuk diwarnakan pink, kuning telur, hijau epal dan biru mata hitamku. Gunakan lebih kurang 1/2 sudu lebihan santan dan titikkan pewarna makanan ikut kepekatan yang dimahukan. Campurkan pewarna ke dalam doh dan uli hingga sekata warnanya

6. Lumurkan tangan dengan minyak masak. Cubit sedikit doh dan uli sehingga jadi bentuk peria. Lorekkan bahagian atas dengan garfu. Pastikan garfu basah dengan minyak supaya lorekkannya licin dan cantik

7. Alas kuih peria dengan daun pisang yang dah dipotong kecil-kecil. Susun kuih peria dalam pengukus. Jangan rapat sangat susunnya. Nanti kuih melekat pula jadi berkembar-kembar macam rumah teres berkembar :D

8. Kukus kuih peria sehingga masak. Lebih kurang 16 minit kalau guna pengukus elektrik jenama Elba. Bagitau brand sebab lain brand, lain masa mengukusnya. Kalau guna pengukus atas api, lain pula masa mengukusnya.

9. Jika kuih peria dah masak, teksturnya akan jadi translucent gitu. Macam see thru nampak inti sikit-sikit. Tengok kat gambar atas tadi ya :D





Masa nak menguli, tangan memang kena basah dengan minyak. Kat doh pun kena sentiasa berminyak bagi memudahkan proses pengulian


Satu lagi tips yang aku sendiri tak buat sebab baru terfikir. Lepas kuih peria siap dikukus, sapukan sedikit minyak masak kat atasnya supaya kuih tak kering bila dibiarkan lama. Aku teringat yang kuih angku sentiasa berminyak supaya tak melekat dan teksturnya sentiasa lembut walau terkena udara.

Untuk yang nak buat kuih angku, aku kongsikan resepi daripada blog Che Mat Gebu. Mungkin lepas ni boleh cuba pula resepi ni.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap