Ada apa dengan penapis air?

Menurut Allaboutwater.org,

Penapis air menyediakan air bersih yang sihat untuk memasak dan minum, daripada air paip. Penapis air mengurangkan risiko penyakit gastrousus sebanyak 33 peratus dengan mengeluarkan cryptosporidium dan giardia daripada air minuman. Minum air yang tulen sangat penting untuk kanak-kanak.

Menurut mereka lagi, berikut ialah 10 kebaikan penapis air:


  • Penapis air memberikan rasa dan bau air minuman yang lebih baik dengan membuang bahan pencemar klorin dan bakteria.
  • Kegunaan utama penapis air ialah memindahkan plumbum daripada air minuman sebelum digunakan, dengan itu menghalang bahan berbahaya ini daripada memasuki badan.
  • Pembelian penapis countertop menghasilkan sumber air bersih dan sihat yang harganya lebih rendah daripada air minuman yang dibotolkan.
  • Penapis air sangat mengurangkan risiko kanser rektum, kanser kolon, dan kanser pundi kencing dengan mengeluarkan produk sampingan klorin dan klorin dari air minuman.
  • Penapis air karbon blok padu boleh secara selektif membuang pencemaran berbahaya daripada air minuman sambil mengekalkan deposit mineral yang sihat yang mengimbangi pH air minuman.
  • Minum air yang bersih dan ditapis melindungi tubuh daripada penyakit dan membawa kepada kesihatan keseluruhan yang lebih baik.
  • Penapis air menyediakan air bersih, sihat untuk memasak, serta minum, dengan kemudahan air paip.
  • Penapis air mengurangkan risiko penyakit gastrousus dengan lebih daripada 33 peratus dengan mengeluarkan cryptosporidium dan giardia daripada air minuman.
  • Minum air tulen sangat penting untuk kanak-kanak. Penapis air menyediakan air yang sihat untuk sistem imun pembesaran kanak-kanak.
  • Penapis air menawarkan barisan terakhir pertahanan badan daripada ancaman 2100 toksin yang diketahui yang mungkin terdapat dalam air minuman. 

Lihatlah perbezaan ketara antara air paip dengan air yang telah ditapis




Selain melindungi kita daripada bakteria dan bahan-bahan cemar berbahaya, penapis air juga dapat menjimatkan kos ruang, tenaga elektrik dan gas untuk memasak air minuman dan pembelian botol minuman untuk penyimpanan air di rumah.

Situasi ini sering berlaku di rumah jika kita memasak air menggunakan dapur gas. Kadangkala kita terlalu tekun membuat sesuatu pekerjaan lain ataupun terlalu asyik menonton TV ataupun tertidur dan langsung terlupa mematikan api dapur sewaktu air telah masak. Kelalaian ini mendatangkan risiko kebakaran. 

Seandainya kita menggunakan cerek elektrik untuk memasak air minuman, kita perlu menyimpan air tersebut di dalam termos bagi mengekalkan kehangatannya. Bagaimana kalau kita terlupa berbuat demikian? Kita terpaksa memanaskan air sekali lagi. Dan kos penggunaan tenaga elektrik/gas akan bertambah.

Dengan menggunakan penapis air yang mempunyai fungsi air panas, sejuk dan suam, kita dapat mengurangkan penggunaan tenaga dan memudahkan kehidupan seharian. 

Bagaimana memilih penapis air yang sesuai?

www.wasap.my/60129064177/cuckoo

Untuk tahu lebih lanjut mengenai plan penapis air, anda boleh WhatsApp ke 0129064177.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap

Kena cabut ke?