Ayam masak kicap sedap

Menu paling mudah, cepat dan sememangnya lazat... ayam masak kicap. Dulu kalau aku masak, mesti jenis yang berkuah. Rasa macam muak nak makan selalu. Lama-lama tu aku dah tak suka masak ayam masak kicap style macam tu.

Tapi hari tu aku try makan nasi ayam kicap tigabudakgemok yang femes kat Instagram tu. Wah...mabeles ayam masak kicap keringnya. Of koz lah dia tak bagitau resepi ayam tu sebab rahsia mana-mana chef pun. Lainlah kalau dia buka kelas dan kau join. Memang akan dapatlah resepi ayam tu sebiji walau tak sbotol sebab air tangan masing-masing lain rasanya.

Demi tak menghampakan perut, aku gugel resepi ayam masak kicap. Terjumpalah satu resepi yang ala-ala sama tapi tak sesesap nasi ayam kicap tigabudakgemok tu. Tapi memadailah kalau nak makan sampai kenyang. Resepi ni aku petik daripada blog Kak Azie.

Tapi aku ada buat sedikit modifikasi dalam resepi tu ikut anak tekak dan kehendak usus aku :D

Ayam Masak Kicap Paling Simple
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
6-7 ketul ayam -  lumur garam kunyit dan goreng
Kicap lemak manis
1/2 biji bawang besar Holland - belah 6
1 tangkai cili merah/cili padi
Beberapa helai daun kari
** sebatang serai - aku tambah
Bahan Tumbuk:** aku blend halus
3 ulas bawang merah **aku gunakan bawang besar dalam 5 biji
2 ulas bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak menggoreng ayam dan tumis bahan tumbuk, serai dan daun kari sehingga wangi. Masukkan ayam yang telah digoreng. Kacau rata.

Masukkan pula kicap lemak manis secukupnya. Akhir sekali, masukkan bawang besar dan cili merah. Sesuaikan rasa. Bolehlah ditutup api.




Dalam masakan ni, aku gunakan bawang besar yang banyak sebab nak dapatkan gravy ayam yang pekat. Bila gaul dengan nasi, makan camtu saja dah sedap hingga menjilat jari. Bawa bekal pergi opis keseesokkan harinya, gaul sambal bawang kicap tu dengan nasi panas.... perghhhh... nikmatnyaaaaa. Dah tak payah lauk ayam pun. Cukuplah nasi panas dan sambal bawang kicap tu....aummm.

Resepi ni simple sangat dan cepat. Rasa pun mabeles sampai terpejam mata. Cubalah ya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap