Daging Phad Pra Pao

Masa belajar kat UIA kampus PJ dulu, ada satu gerai masakan Thai kat lorong umah flat Seksyen 7 tu yang jual nasi Phad Ka Pow. Memang sedap sangat walaupun simple. Nasi putih, telur mata dan daging cincang masak rempah dia lah. Limau nipis sepotong. Perah kat daging masa nak makan. Nama menu tu Nasi Phad Ka Pow. Kalau lepak gerai tu, memang menu tu yang aku selalu makan.

Bila dah pindah ke kampus Gombak, memang bercerai talak tiga lah dengan nasi Phad Ka Pow tu. Tak ada yang boleh ganti. Kalau ada terjumpa pun, iras-iras aje. Dan selalu gunakan ayam cincang macam kat Restoran Johnny's. Tapi nama tak sama. Phad Kra Pow kalau tak silap aku.

Masa anak sorang dulu ada sekali aku ajak Ayah Pin pergi gerai tu. Mujur gerai tu wujud lagi. Cuma rasanya kurang sikit daripada dulu. Tukang masak dah bertukar kot. Itu sekali aje aku pergi sampailah sekarang dah anak tiga besar panjang ni.

Dan tika aku merayau dan melahu di FB, terjumpa satu resepi ni kat akaun Bedah Lip Lap. Ala-ala macam nak serupa. Tapi sister tu guna ayam yang dipotong kecil-kecil. Nama masakan tu Ayam Phad Pra Pao. Lain pula ejaannya. Nak serupa tap tak sama.

Phad Kra Pow
Phad Pra Pao

Siapa tau bahasa Thailand, meh la tolong translate nama masakan ni. Konpius aku.

Maka aku pun try guna ayam seperti yang dikatakan dalam resepi tu. Memang sedap. Dan kemudian, aku guna daging cincang pula demi nak mengimitasi Phad Ka Pow (aku dah gugel, tapi tak jumpa resepi nama macam ni).

Hasilnya... bolehlah. Sedap juga walaupun tak sama dengan yang asli. Ataupun sebenarnya aku dah lupa rasa yang asli? Sebab kejadian tu berlaku pada tahun 1995-1997. Lebih 23 tahun dulu. Eh... eh... lamanya... hahaha.

Bahan-bahan:

Isi ayam bahagian dada ** aku guna 2 keping daging cincang Ramly
5-7 ulas bawang putih
4-6 ulas cili api **ikut tahap ketahanan pedas masing-masing
Cili kering potong **sukatan sendiri
Sos tiram satu sudu
Sos ikan satu sudu kecil **jangan banyak sangat. Nanti masin
Kicap manis Kipas Udang **letak banyak untuk dapatkan warna yang lebih gelap
Daun basil/selasih 20 helai

Cara mengulahnya:

1. Tumbuk bawang putih dan cili api. Jangan hancur sangat. Tak sedap nanti. Jangan kasar sangat juga.

2. Tumis sampai naik bau lepas tu masukkan cili kering potong. Bila dah agak garing, masukkan ayam/daging cincang. Kacau sampai masak.

3. Masukkan sos tiram, sos ikan dan kicap. Gaul bagi sebati. Rasa. Mana yang kurang, tambah. Agak-agak sendirilah.

4. Masukkan daun basil dan cili padi. Gaul seminit dua dan tutup api.

Boleh dihidangkan bersama telur mata kerbai dan sehiris limau nipis kalau suka masam-masam.


Aku suka letak daun basil tu banyak-banyak. Setengah peket. Memang enak rasa daun basil dimasak begini. Rasa macam nak tanam sendiri aje daun tu. Buat taman herba. 

Angan-angan bolehlah. Nak membuatnya.... aku bukan jari hijau. Tanam apa pun semua meninggal dunia. Harap Ayah Pin aje yang tanam pokok subur melata. Hari tu beli pokok ketumbar. Suruh dia tanam. Tak nampak pun bayang pokok tu. Dia semai kat mana agaknya? Atau anak pokok tu dah kena terjah ngan anak kucing aku si Billie Button, Oreo dan Milo tu ke? Aigoooo....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap