Anak-anak ku

Dah lama aku tak mencoretkan sesuatu mengenai Darling Angels ku. Semalam masuk blog kak Pink, dia cerita pasal anak dia. Dulu masa aku ke blog Infa pun dia penah cerita ragam anak-anak dia. Aku rasa, aku pun nak join the bandwagon.

Semalam Bobot demam panas. Pagi tadi pun badannya panas. Muntah dan cirit birit. Cuak juga aku. Tapi disebabkan hari ini ada audit, maka aku terpaksa datang juga ke opis. Kalau tak, selamba aje aku EL. Tapi kalau keadaan dia tak berkurangan, aku akan balik juga.

Bobot dah boleh sebut beberapa perkataan mudah - macam 'umi', 'ayah', 'idah', 'nak nenen', 'nak'- walaupun lambat daripada Aliyah. Aliyah dulu umur setahun dah boleh sebut banyak perkataan. Sekarang ni macam bertih jagung. Bercakap tak henti-henti macam mak nenek.

Kelmarin dia makan buah epal. Saya tengah gosok baju. Tiba-tiba dia bersuara, "Umi...kulit epal ni boleh makan tak?" Aku jawab, "Ya." Lepas tuh dia sambung lagi, "Kulit epal ni boleh cantikkan muka." Terkesima aku seketika. Bila aku tanya dia, sapa yang ajar, dia jawab, "Tak ada sapa-sapa." Garu kepala aku lepas tu.

Dan hari yang sebelum-sebelumnya, dia bertanyakan sesuatu kepada ayahnya. Tapi macam biasalah, suami aku berat mulut. Dia tak jawab dan terus keluar dari rumah. Tiba-tiba Aliyah bersuara, "Umi...telefon polis." Aku yang sedang melayan Bobot cuma menyoal balas dengan acuh tak acuh. "Nak buat apa?" Aliyah jawab balik, "Nak suruh tangkap ayah. Dia tak jawab bila sayang tanya."

Wakakakakakaka.Pecah perut aku gelak. Bila ayah dia balik, aku pun ceritalah apa yang Aliyah kata. Dan macam biasa, suami aku cuma diam saja sambil pandang anaknya dengan jelingan mengugut - konon nak mengusik. Nasib baik Aliyah tak nangis.

Sejak ada Bobot, Aliyah membahasakan dirinya 'sayang' dan bila aku panggil dia 'kakak' dia akan cakap, "Umi...panggil kakak 'sayang'lah. Nama kakak 'sayang' tau!"

Dan macam biasalah sibling rivalry memang tak boleh dielak walaupun umur anak masih setahun jagung. Aliyah akan cemburu bila aku beri terlalu banyak perhatian pada Nurin. Bila dia dah jeles, mulalah tangan dia gatal usik adik dia yang memang pantang diusik bila tengah kusyuk bermain seorang diri.

Dan si adik, bila tengok kakak dia bermanja-manja dengan aku - baring atas riba -, dengan terkedek-kedek dia datang terus tolak kepala kakak dia. Aliyah yang memang berjiwa sensitif, terus menangis.

Nurin pun jenis yang suka juga buli Aliyah. Bila dia tengok Aliyah tengah syok isap puting dan gentel stokin, (ya, Aliyah masih memuting walau umur dah 4 tahun. Nurin tak pulak) dia akan datang dan terus tarik puting bawa lari. Puas aku pujuk suruh bagi balik. Itu pun dia sendiri datang dan sumbat puting dalam mulut kakak dia. Tapi lepas tuh, dia tarik balik. Macam itulah yang selalu berlaku. Macam main tarik tali.

Telatah nakal mereka memeningkan kepala walaupun menghiburkan. Aliyah selalu tanya, "Umi...kat dalam perut umi tu ada baby lagi ke?" Bila aku cakap tak ada, dia kata aku tipu. Pening kepala!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap