Ayam masak phad pet

Masa aku belajar kat UIA kampus PJ tahun 1995-1997 dulu (lepas tu pindah kampus Gombak), aku suka sangat beli lauk ayam masak phad pet. Kat kantin C (bawah). Masa tu aku tak tau apa nama lauk tu. Aku agak ayam masak paprik atau ayam masak rendang tomyam.... hahaha.

Bertahun-tahun lepas tu, barulah aku terjumpa resepi ni kat FB. Ternyata yang aku suka dan makan dulu ialah ayam masak phad pet. Siam mari. Suka betul perut aku akhirnya setelah berpuluh tahun, dapat merasa balik masakan ni walaupun tak sama macam yang dimasak dek makcik kantin C tu.

Kebetulan aku jumpa resepi ni dalam bulan puasa. Apalagi, mencanak keinginan nak cuba. Aishh... lapar pulak perut aku tetiba tengah taip entri back dated ni... hahaha.

Bahan-bahan (kisar semua):
5 batang serai
2 inci kunyit hidup
4 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 mangkuk kecil cili padi
5 biji cili merah ** aku guna cili kering kisar

Bahan lain:
1 ekor ayam(dipotong kecil-kecil)
1 ikat kacang panjang
3 kpg asam keping
5 helai daun limau purut - dihiris halus
Garam gula (ikut rasa)

Kredit Resepi: yusra nasi arab

Cara:
Tumis bahan kisar. Dalam resepi asal, dia gunakan minyak yang banyak untuk dapatkan kuah minyak bercampur air. Versi makcik kantin C. Versi aku, guna minyak ala kadar. Kalau banyak sangat, husband bising nanti. Sakit telinga mendengarnya.... huhuhu

Bila dapur dah wangi semerbak harum bau tumis, bahan kisar dah pecah minyak dan nampak garing, masukkan bahan perasa (garam, gula, Knor Sedap, Maggie secukup rasa, serbuk aji Faiza.... ikut suka korang la). Aku suka letak garam lepas matikan api.

Kemudian masukkan ayam. Sebatikan. Bila ayam dah masak, masukkan kacang panjang, asam keping dan daun limau.

Aku suka masak sayur sekejap aje. Suka dengan rasa kacang panjang yang rangup krup krap. Bila sayur dah masak ikut cara korang, boleh matikan api dan hidangkan.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap