Menurun/Transform

Macam citer Kliwon ler plak tajuk entri aku pagi ni. Anyway, bukan nak citer pasal tiwon atau ceplos, sebab selalunya perkataan menurun ni bowoh, pawang atau dukun Melayu aje yang rajin guna; teknik transformer yang digunakan bagi menyeru semangat Pahlawan Harimau Berantai atau Nenek Kebayan Gigi Tujuh masuk ke dalam tubuh tok moh, tok wang dan tuk kun tadi. Apada melalut....

Sekarang ni aku tengah dok menurun malam-malam sampai lewat malam siapkan novel. Masa menulis tu mood mesti ikut plot novel. Jadi kalau babak marah, muka mesti cam hangin aje. Kut kebetulan laki aku panggil, mau aje aku jerit balik kat dia. Maklumlah tengah transform/menurun semangat watak; teknik menjiwai watak...kehkehkeh. 

Kalau bab kecewa pulak, kebetulan masa tu kat TV tayang citer cinta sedih, mau aje aku menangis sekali dengan watak. Haru. Tapi yang paling kasihan ialah anak-anak aku yang tak paham bila melihat mak depa tengah menurun/transform. Terutama sekali Thaqif. Puaslah dia lepuk-lepuk tilam, tarik wayar laptop, buat bunyi motor...broom broom...sampai tersembur air liur. Tapi aku buat dek aje sebab tengah concentrate menulis. Bila satu babak siap, aku berjeda sekejap. Barulah ada peluang nak bergurau senda dengan hero kecik aku tuh. Kesian betul aku tengok dia. Tapi apa nak buat...aku tengah siapkan manuskrip. 

Menurun/transform ler selalu, kejap-kejap jadi Optimus Prime, kalu busan jadi plak Megatron. Kejap nanti Space Cop Gaban. Lepas tuh Kesatria Baja Hitam...sampailah manuskrip aku siap!

Ulasan

  1. Kalau ko menurun jadi Marshanda ke, atau jadi Sari Dewi ke, laki ko pula nanti menurun jadi Spiderman... perghhh... eheks...

    Weh... bila nak cerita kat aku ni?

    BalasPadam
  2. menurun la jadi mesin cap duit ke...ATM ke atau jadi Toyota Alphad pun ok...boleh kami kawan2 tgkt satu tumpang senang

    BalasPadam
  3. zam,
    spiderman wat pe...alang2 jadi brad pitt ke tom welling ke...tros...wekekek

    spul,
    toyota alphad??? nak tambah geng toyota lg ke? udah ler tuh..apa kata tambah geng Citra lagi? honda city ke...wekekeek

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap