Kenapa banyak nama?

Kenapa saya ada banyak nama pena? Saya sering menerima soalan ini daripada rakan-rakan dan khalayak pembaca. Sebelum ini saya pernah menjelaskannya dalam entri-entri terdahulu, tetapi memandangkan dengan kemunculan Akademi Gemilang, persoalan ini harus diberikan penjelasan sewajarnya sekali lagi.

Dalam novel Sofi (1997), saya menggunakan nama pena Haniza Ismail. Memandangkan ini merupakan novel sulung, saya masih hingusan. Lantaran novel ini terbit tanpa pengetahuan saya. Jadi penggunaan nama pena tersebut dibuat di luar persetujuan dan pengetahuan saya.

Dalam novel Segalanya Cinta (2002), saya menggunakan nama pena Norhanizah Ismail, yang juga merupakan nama penuh saya. Dalam kes ini, penerbit (NHMedia) menetapkan tidak mahu menggunakan nama samaran (pseudonym). Sementelah, saya masih lagi hingusan dalam dunia penulisan, saya akur.

Dalam novel Sebenarnya Cinta (2004), baharulah nama pena Izza Aripin dilahirkan. Ketika ini saya sudah semakin yakin dan tahu apa yang saya mahu. Saya perlu menggunakan pseudonym kerana di samping menceburkan diri dengan dunia penulisan kreatif, saya sudah pun terlibat secara rasmi dengan penulisan ilmiah. Penggunaan nama pena yang sama akan membuatkan pembaca keliru.

Dalam novel ...Dan Mimpi Pun Bersatu (2006) dan Kerana Dia Cinta (2007), nama pena Izza Aripin terus digunakan dan akan digunakan selama-lamanya untuk penulisan kreatif remaja/dewasa.

Dalam novel Siri Satu Akademi Gemilang: Pengembaraan Suzaimi (2007), saya mengambil keputusan untuk menggunakan nama pena Hani Ismail. Nama pena ini adalah khusus untuk penulisan kreatif awal remaja/remaja. Saya tidak mahu pembaca muda keliru.

Biarlah Norhanizah Ismail, Hani Ismail dan Izza Aripin menulis dalam lingkungan 'mereka' yang tersendiri. "Kami' punyai visi dan misi masing-masing.

P/S: jangan keliru. saya hanya seorang penulis yang menggunakan tiga nama pena, itu sahaja...hehehe. Oh ya...pseudonym yang saya gunakan di blog yang satu lagi itu, hanya untuk suka-suka. Enigma bukan penulis, Enigma hanya pembaca dan peminat novel.

Ulasan

  1. Salam. Biar apa pun nama yang digunakan dalam penulisan, yang penting moral dalam penceritaan. Kerja menulis bukan sekadar suka2. Kita akan dipanggil sewaktu di hari kebangkitan nanti dan akan dipertanggungjawab ke atas setiap sesuatu, sama ada baik mahupun buruk mesej yang dikutip pembaca. Betul tak?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap