Down the memory lane....episode 1

Minggu ini merupakan minggu paling sibuk di rumah. Mujur di pejabat tidaklah sesibuk seperti yang sepatutnya. Memandangkan si panjang suruh mind our own business, jadi sifat tolong-menolong dan saling bekerjasama anak-anak kapal sudah tidak lagi diamalkan. Maka bertempiaranlah anak-anak kapal membuat kerja masing-masing tanpa perlu mempedulikan kalau-kalau ada sesiapa yang tergolek di hadapan mata.

Hm...dah melalut sikit. Aku bukan nak cakap pasal hal itu. Berbalik kepada kesibukan aku di rumah, semuanya berpunca daripada kerajinan suami ku yang sememangnya rajin (baguslah tu, aku malas, dia rajin. Tak ke seimbang...kehkehkehkeh). Tiap-tiap hari dia suruh aku kidnap kotak dari opis. Katanya nak kemas rumah. Maklumlah, rumah kecil, tapi barang banyak. Kebanyakan barang-barang aku yang punya - koleksi semenjak di bangku sekolah menengah hingga ke menara gading.

Hampir tiap-tiap hari, ada saja barang-barang yang membuat aku tersenyum sendirian. Terbayang kisah lalu yang pernah berlaku pada aku suatu ketika dahulu. Dan kebanyakan kenangan itu hampir luput dalam ingatan. Tetapi apabila melihat kembali khazanah kenangan itu, buat aku teringat semula - satu persatu bagai wayang gambar.

Oleh itu, beberapa entri aku yang akan datang, akan menyusuri kenangan lalu yang selama ini tersimpan jauh di sudut ingatan. Walaupun sudah menjadi sejarah, kadang-kadang aku rasa ada sesuatu yang telah ku abaikan selama ini.

Aku mulai catatan menyingkap sejarah hidup ku ini dengan penemuan ilmiah. Penemuan ilmiah? Jangan panik...ia cuma nota-nota pelajaran ku, tugasan dan jawapan peperiksaan sewaktu belajar dahulu. Selain itu aku juga jumpa beberapa dokumen lain seperti kertas kerja dan buku program persatuan/kelab yang pernah aku sertai - Baktisiswa Seri Menanti dan The 6th II* Taekwondo Tournament. Pada mulanya aku nak buang. Tetapi fikiran ku berubah. Simpanlah untuk beberapa tahun lagi. Untuk apa, aku sendiri pun tak pasti.

Dalam banyak-banyak timbunan kertas, aku terjumpa kumpulan cerpen yang pernah aku kumpulkan dari majalah Dewan Siswa dan Remaja. Teruja aku seketika. Cerpen-cerpen itulah yang pernah menjadi pemangkin kepada ku untuk terus menulis. Dan cerpen yang paling ku ingati ialah cerpen-cerpen Nisah Haron.

Bersama dengan koleksi tersebut aku turut menemui beberapa surat cinta. Surat cinta? Kisah nakal aku masa lampau. Nantilah aku ceritakan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap