Aku yang ku tinggalkan

Membaca novel Realiti karya Abdul Rahim Awang membuatkan aku terkenang kembali diri ku yang dulu. Diri ku yang telah hilang pergi entah ke mana. Mungkin dibawa lari oleh kedewasaanku dan cara aku berfikir. Atau mungkin aku sudah tidak percaya kepada impian itu?

Tahun 1987-1992, merupakan tahun emas yang perit tetapi indah. Aku tercampak jauh ke bumi bersejarah demi melengkapkan diri dengan ilmu. Jauh daripada jangakuan keluarga, jauh daripada pembangunan bandar raya KL yang selama itu menjadi dunia yang aku kenal semenjak lahir. Di bumi bersejarah ini lahirlah 'aku'. Sendirian di tanah asing, tanpa emak, nenek dan adik-adik ku, aku mula melakar identiti sendiri. Cuba tabah, tapi sebenarnya aku menangis sendirian di dalam bilik air. Cuba berani, tapi sesungguhnya aku amat takut. Cuba ceria dan gembira di mata teman-teman, tapi sebenarnya hati ku kesunyian, kesepian, kosong.

Lantas, bemula dengan anganan, impian, fantasi dan imaginasi, aku lakarkan sebuah mimpi. Pengaruh Nancy Drew, Hardy Boys dan Lima Sekawan membuatkan cereka sulungku berorientasikan penyiasatan di sekolah. Aku menulis di kala sepi; melayani imaginasi yang tak mungkin jadi realiti. Ada yang sampai ke penghujung jalan dan ada yang tersadai di pertengahan jalan. Dari satu mimpi ke satu mimpi, dari kisah penyiasatan kepada kisah cinta teman sekelas, aku makin gigih mencoretkan fantasi. Mimpi malam menjadi inspirasi. Selalunya ideaku berasaskan mimpi. Mimpi bagiku suatu keperluan. Tidur tanpa mimpi membuatkan aku resah di siang hari. Mimpi nak jadi Voltron; mimpi nak jadi Transfromer; mimpi nak sertai Lt. Comm Scott Bernard menewaskan Invid; nak lari ke 'Ventura' - alam fantasi ciptaanku.

Jika dikenangkan mimpi-mimpi yang telah ku catatkan di dalam diari, boleh gelak sendiri.Berbalik kepada novel Realiti tadi...apa kaitannya dengan 'aku'? Tahun 1990, aku berkawan dengan sekumpulan senior yang bercita-cita hendak menjadi anggota polis atau tentera. Malah masing-masing mempunyai pangkat idaman sendiri. Oleh sebab aku yang paling junior, maka pangkat ku Sarjan Mejar. Yang lain semua pangkat besar-besar hinggalah ke Jeneral.

Baldi menjadi sasaran contengan pangkat-pangkat kumpulan kami; tempat kami meluahkan ekspresi. Kalau pelajar lain mereka gemar mencontengkan nama gabungan mereka dengan kekasih hati, ataupun lagu cinta kegemaran. Dulu memang aku suka benar dunia polis atau tentera. Benar-benar teruja untuk menjadi sebahagian daripada mereka. Gagah perkasa membela nasib negara! Begitu gah bunyinya.

Aku sungguh patriotik ketika itu. Pantang mendengar lagu 'Semboyan Kita', 'Seroja' dan 'Bahtera Merdeka'; semangat terus berkobar-kobar seperti Jalur Gemilang yang berkibar megah di Tugu Negara.Tahun 2005, what happen to me?

Lapan tahun sudah berlalu semenjak aku meninggalkan bangku persekolahan. 'Aku' yang dulu dah tak ada lagi. 'Aku' yang dulu sudah dijemput pulang ke 'Ventura'. Kini yang berdiri di planet Bumi ialah aku yang baru - dewasa dan matang (mungkin ya, mungkin tidak).Tapi aku benar-benar merindui 'aku' yang dulu - innocence, naive, plain, simple. Aku sekarang sudah jadi komplikated.

Fikiran bersimpang siur macam superhighway. Sana nak pergi, sini nak terjah. Setiap hari pilihan harus dibuat. Banyak watak dan perwatakan yang harus dilakonkan setiap kali latar berubah. Sehingga timbul persoalan - Who Am I?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap