Buaian

Sejak dari dulu, sejak Aliyah lahir lagi aku memang tak berkenan nak tidurkan dia dalam buaian. Tapi macam biasalah, kalau kena desak dengan orang lain (siapa lagi kalu bukan mentua...eheh), terpaksalah mengalah. Memanglah baby akan tidur nyenyak apabila berbuai. Tapi yang susahnya kalau terlalu bergantung sangat pada buai sampaikan kalau buai tak ada tak boleh tidur. Tak ke susah kena pikul buaian besi sekali dengan kakinya ke hulu ke hilir?

Mujur Aliyah dan Nurin tak terlalu bergantung sangat kepada buai. Aku ajar juga tidur bawah selalu-selalu supaya tak menyusahkan aku. Kali ini perkara yang sama menjadi persoalan lagi. Thaqif tak lena tidur kalu tak ngempeng (dialek Jawa bagi menyusu badan). Masak mak aku nak jaga dia esok. Macam biasa, mentua aku suruh tidurkan dalam buai. Sakit gak tinge dengar dia bising. Alkisahnya, aku mengalah sekali lagi. Mulai hari ni aku buat experiment tidurkan Thaqif dalam buai. Memandangkan tak ada kaki besi, kami gantung buai dia di tangga. Kalu confirm dia boleh lena tidur dalam buai, barulah invest beli buai ada kaki tuh. Ternyata dan terbukti dia tidur lena. Ceh...kalah lagi aku!

Aku bukannya menentang hebat budaya berbuai di kalangan masyarakat Melayu. Cuma aku terbaca/terdengar kajian menyatakan, otak bayi boleh bergegar kalu berbuai. Kalu enjut perlahan, mungkin tidak. Aku bleh ler control kelajuan enjut tuh kalau aku yang dodoikan. Tapi kalu minta tolong orang lain? Pernah aku tengok di kalangan ibu-ibu yang enjut buai anak dia macam nak hantar baby tu ke bulan. Aku rasa kalu enjut style macam tuh, memanglah otak baby boleh bergegar. Tak sempat plak nak cari data pasal kajian tu. Kalu sesapa tau, bleh kongsikan di sini. 

Ulasan

  1. Izza,
    Carrie ada satu cadangan. Mak carrie jaga budak dan dia tidurkan dalam pram. Lepas tuh kita soronglah pram tuh dalam rumah. Sangat praktikal. Satu - tak payah bawak buaian yang memang melecehkan..Dua- kita pun exercise juga dalam rumah - tolak pram - memang dijamin baby akan tido. pram pun kena pram yang praktikal bukan pram negeri orang putih. :)

    BalasPadam
  2. menarik idea tuh. tapi masalah ler pulak sebab si nurin terover rajin. nanti dia tolak adik dia sampai jatuh...naya aje. skrg ni pun berebut ngan kakak dia nak enjut adik.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap