Hilang

Pernah hilang barang? Tak kiralah kecil ataupun besar, hilang ataupun diragut. Ahad lepas adik ipar aku mengadu yang handphonenya diragut tatkala dia sedang meronda dengan motosikal di KL pada waktu malam. Sama ada dia merempit ataupun tidak, itu aku tak tau. Tapi yang aku nak cerita ialah fasal handphone kesayangan dia. Disebabkan dia tak ada awek(s), maka handphone itulah awek dia. Ke mana saja dia pergi pasti handphone itu yang menemani. Handphone dia jenama Nokia. Siri apa aku tak ingat. Tapi dia dah upgrade memory kad kepada 1 gig. Macam-mcam MP3, gambar, video clip yang dia simpan. Kira sayang gilalah sampai nak gila dia apabila handphone tu kena ragut dek dua orang penunggang sebuah motor RXZ. Menyumpah sakan dia kat peragut tuh.

Perkara utama yang aku nak cerita ialah dia tak boleh lupakan handphone dia. Macam orang dah putus harapan. Macam tak redha. Puas aku cakap, mungkin bukan rezeki dia. Manalah tau lepas ni dia akan dapat yang lebih baik. Berbuih-buih mulut aku membebel ngan suara itik serati aku nih (maklumlah tengah batuk dan demam), tapi dia tetap rasa kesal tak sudah. Akhir sekali aku give up. Tak leh nak cakap apa pada orang yang tak redha.

Aku buat bandingan handphone dia dengan laptop aku. Memanglah kalau laptop aku hilang, kena samun ke, aku akan sawan sekejap. Tapi kalau jadi apa-apa pada laptop aku, aku terpaksa redha. Dan dalam fikiran aku dah fikir perkara tak baik. Sebab aku takut nanti aku tak redha. Jadi cara nak menyelamatkan jiwa aku daripada tak redha ialah backup segala benda penting yang tersimpan dalam laptop aku ni. Yang paling berharga tentulah bukan laptop, tapi isinya. Laptop hilang, boleh beli baru. Idea hilang mana nak cari lagi? Mau sawan kalau idea hilang. Penah gak jadi kat aku sampai aku tak menulis buat beberapa ketika. Kita tak redha ler tuh. Tapi akhirnya aku sedar. Mungkin bukan rezeki.

Memang payah nak pujuk hati dan jiwa apabila kehilangan sesuatu. Tapi dalam hidup ni kita mesti ingat. Tidak ada apa-apa yang kekal. Hanya Allah yang kekal. Yang lain semua pinjaman semata-mata. Jadi bersedialah untuk kehilangan sesuatu yang kita sayang. Memang perit, memang sakit. Tapi itulah hakikat kehidupan.



Ulasan

  1. Aku rasa yang paling mudah redha ialah bila hilang ingatan... dah tak ingat apa-apa dah... hehehehehe....

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap