Resepi Shell Out

Dah buat banyak kali. Tapi tak sempat nak buat entri kat blog. Thaqif panggil menu ni MAKAN MEWAH... hahaha. Mana tak mewah... selambak seafood depan mata. Bukannya selalu pun makan shell out. Kos tinggi. Kalau makan kat luar, lagilah mahal. Portion pun sikit.

Bila masak sendiri, portion banyak. Harga seafood boleh control sendiri. Cari kat pasar borong.

Menu ni ada banyak versi. Aku dah cuba beberapa versi. Tapi yang dekat kat lidah ialah versi Kak Azlita Aziz. Tapi aku tweak sikit la ikut rasa tekak sendiri.

Jom start masak!

Bahan-bahan utama:

Haiwan laut ~ sotong, udang, ketam, pepahat, lala (dan yang lain-lain ikut selera. Tapi aku selalu guna haiwan ni saja. Senang nak cari)

Sayur:
Jagung tongkol (bukan anak jagung) ~ potong 3
Lemon ~ hiris bulat (aku tambah)
Bunga kobis ~ potong kecil
Brokoli ~ potong kecil
Karot ~ hiris bulat
Kentang ~ potong wedges (tak letak)
Green pea (aku tambah)
Brokoli (aku tambah)

Bahan perap:
Sedikit lada hitam ~ tumbuk kasar
Kunyit

Bahan kisar:

20 tangkai cili kering ~ rebus dan kisar dengan sedikit minyak masak.
2 labu bawang besar
10 ulas bawang putih
15 ulas bawang merah
1 inci halia
1 inci belacan
1 genggam udang kering ~ basuh dan rendam dulu hingga lembut

Bahan tumis/hiris:

6 ulas bawang putih ~ hiris halus
6 ulas bawang merah ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus
5 tangkai kari ~ lurutkan dari tangkai
10 biji cili padi ~ hiris halus (aku tak letak sebab cili kisar tu dah pedas)
2 batang serai ~ dititik
Butter/marjerin untuk menulis
Minyak masak

Bahan sos:

3 sudu besar serbuk kari ikan Faizah/Mak Siti
3 sudu besar sos seafood Adabi
3 sudu besar sos ikan
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 kiub pati ayam Knorr
garam dan gula ~ letak bila perlu sebab bahan sos dah ada perisa

Masak cara aku:

1. Perap haiwan laut dan sayur dengan lada hitam dan kunyit
2. Sediakan bahan tumis, bahan kisar dan sos
3. Didihkan air. Rebus ketam, lala dan pepahat hingga separuh masak. Matikan api. Celur sotong dan udang separuh masak/sekejap.
4. Hidupkan api semula (gunakan air rebusan yang sama tadi) dan rebus jagung dan kentang hingga masak/empuk. Keluarkan jagung dan rebus seketika bunga kobis, brokoli dan green peas. Jangan layu sangat. Sedap makan kalau crunchy
5. Simpan sedikit air rebusan.
6. Sediakan kuali. Tumis bahan tumis dengan sedikit butter dan minyak, hingga naik bau.
7. Masukkan bahan kisar dan masak hingga pecah minyak (harum dan garing)
8. Masukkan rempah kari, masak seketika hingga garing. Kemudian masukkan bahan sos dan perisa. Garam dan gula letak bila perlu.
9. Jika kuah terlalu kering, masukkan air rebusan tadi sedikit atau ikut selera masing-masing. Biar mendidih sekejap
10. Masukkan ketam. Gaul sebati dan didihkan seketika. Kemudian baru masukkan udang, sotong, lala, pepahat dan sayur-sayuran termasuk sekali jagung dan kentang. Kacau sebati dan biar didih seketika.
11. Tutup api. Letak hirisan lemon dan kacau sekejap. Siap untuk dihidangkan.

Boleh hidang atas kertas putih ala-ala restoran shell out. Ataupun hidang dalam talam bulat. Ikut sunnah gitu.

Nota: Aku prefer rebus udang dan sotong sekejap saja. Kalau terlalu masak, tekstur udang akan kecut dan sotong akan liat. Masa rebus sotong dan udang, aku selalu matikan api. Ala-ala celur sekejap gitu. Sebab nanti nak masak balik seafood ni bersama sos dalam kuali. Tapi terpulang pada selera masing-masing. Sayur pun macam tu juga. Aku suka tekstur yang crunchy bukan lembut empuk. Shell out ni tak berkuah sangat. Kering gitu sebab nak makan atas kertas. Kalau berkuah sangat, bocor kertas tu. Lainlah nak makan dalam talam atau pinggan. Boleh aje nak kuah berladung bagai.

Gambar yang kanan tu, masa ni aku baru mula-mula try masak shell out. Jadi sayur tu aku tak rebus dulu. So main lebur aje dalam rempah/sos. Hasilnya, sayur terlalu empuk dan benyek. Tak syedap. So aku improvised cara masak spt yg dlm resepi kat atas nun.

Gambar kanan tu, ialah shell out kat kampung time buka puasa. Sepanjang-panjangnya kertas putih tu merentangi dapur dari hujung ke hujung. Dapur mak mentua aku memang luas... untunglah... hahaha



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap