Barbecued Chinese Chicken Lettuce Wraps

Dah lama tak mem-blog. Bagai terlupa pula kewujudan blog ni sebab busy dengan IGShops, penerbitan novel dan pekerjaan hakiki. Dalam hidup ni, aku memang suka multitask (force). Sebab kalau buat satu kerja saja, rasa hidup tak puas... tak fulfilled. Hidup hanya sekali. Jadi kalau tak dipenuhkan dengan aktiviti bermanfaat, then why live at all?

Okey...enough merepek. Ni aku nak share satu resepi untuk orang yang diet nasi macam aku. Kena start diet balik sebab dah semakin memberat. Cara diet aku macam Atkins tapi bukan Atkins sepenuhnya. Mungkin agak sama dengan Atkins tahap 4. Aku tetap ambil carbo tapi dalam tahap yang minimum. Dan untuk pengambilan telur, terutama telur kuning (dalam Atkits ni telur ni lah antara makanan ruji), aku kurangkan sebab pernah dulu masa mula-mula amalkan Atkins, kolestrol aku yang selama ni cantik tetiba mencanak naik. Bila siasat... oh...sebab aku tibai telur banyak dan terlupa nak kurangkan telur kuning. Jadi kepada yang tengah buat Atkins tu, do watch out your egg yolk intake especially kalau usia dah empat siri macam aku ni... hahaha.

Aku termerepek lagi, kan? Okeyalah... kali ni aku nak share satu recipe yang best. Terjumpa resepi ni (dalam bentuk video asalnya) masa tengah scroll Facebook. Jadi aku gigih Google resipi ni dan jumpalah bahan-bahan untuk membuatnya.



Ingredients:

2 cups fresh shitake mushrooms (about 4 handfuls)
1 1/3-1 1/2 pounds thin-cut chicken breasts or chicken tenders
2 tablespoons light-colored oil, such as vegetable oil or peanut oil
Coarse salt and coarse black pepper
3 cloves garlic, chopped
1 1-inch piece of ginger root, finely chopped or grated (optional)
Zest of 1 orange
1/2 red bell pepper, diced small
1 small tin sliced water chestnuts (6-8 ounces), drained and chopped
3 scallions, chopped
3 tablespoons hoisin sauce (Chinese barbecue sauce), available on Asian foods aisle of market
1/2 large head iceberg lettuce, core removed, head quartered
1 navel orange, cut into wedges, for platter garnish

Nota: Aku tak pasti Hoisin sauce tu halal ataupun tak. Kalau tak halal, tak payah bubuh pun tak apa kot. Ataupun nanti kubelek botol tu untuk tengok bahan-bahannya dan fikirkan the close substittute.


Cara-cara mengulahnya, boleh tengok video kat bawah ni:



Kredit resepi dan gambar: Rachel Ray



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap

Kena cabut ke?