Diet Rendah Lemak

Blog dah bersawang sejak bulan puasa. Sebab kalau asyik buat entri makanan masa Ramadan, makruhkan puasa orang aje nanti...hehehe. Kalau sebelum Ramadan, aku try amalkan protein diet campur Diet Atkin (DA). Sebelum tu dietitian aku suruh aku buat DNA test untuk tahu badan aku ni cemana kandungan carb, lemak, protin dan lain-lain.

So hasil ujian tu... protein diet dan DA tak berapa sesuai dengan aku sebab aku ni alah lemak. Badan aku kuat simpan lemak, kuat resap lemak. Tamatlah keenakan makan masakan bergoreng...adoiyai! Lepas ni stim atau bakar atau rebus. Dan paling scary...no more fries...uwaaaaaa.

Mulai hari ni aku akan kongsikan healthy snack untuk motivate diri sendiri. Ini beberapa resepi senang yang aku ambil daripada laman web ni. Walaupun untuk kanak-kanak, tapi mak kanak-kanak pun boleh cuba jugak.

1. Hummus, Pita bread and Raw Vegetables – You will easily be able to find a hummus dip that contains lots of important nutrients and vitamins. The raw vegetables match perfectly with the hummus, and will add onto the fiber and vitamin intake.




2. Celery with Peanut Butter – Simple snacks like celery with peanut butter on them are extremely delicious. They contain a lot of fiber, and nutrients that will keep you energized throughout the day. They are easy to make and even easier to pack.

3. Rice Crackers – Rather than indulging in cookies, rice crackers have a lot more nutrients, but can taste just as delicious. Those who have a craving for cookies should try out rice crackers instead. They pack less calories, and are known to have more fiber and nutrients in them.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap