Besar ke kecil ke...tak jadi hal

Sekarang ni di pejabat terutamanya, jika terserempak dengan rakan sekerja, hampir kesemua mereka memberikan komen yang hampir sama. "Aik...ada lagi ke mak buyung ni?" "Nak troli ke?" "Besarnya...kembar ke?" "Dah tak lama tu." Dan bermacam-macam komen dengan ayat yang berbeza tetapi maksud yang sama.

Kalau sekali dua dengar, tak mengapa. Tapi sudah kerap sangat, sampai naik muak mendengarnya. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Kalau boleh, sekarang ni nak bersalin. Tapi kenalah realistik, ikut peraturan alam yang telah ditetapkan. Setiap benda di dunia ini mempunyai kitaran masing-masing; ikut giliran; kalau tidak chaos.
Besar atau kecil? Perlukan penjelasan ke? Setiap tubuh badan manusia tidak sama. Jadi pengalaman antara individu berbeza-beza. Perbezaan adalah untuk diraikan; bukan untuk dijadikan isu. Terus-terang aku katakan yang aku tidak begitu menyenangi individu yang memandang perbezaan sebagai satu masalah. Kalau semua benda di dalam dunia ini sama, mana keseronokannya? Cubalah bayangkan jika setiap benda itu bersaiz bulat saja. Bosankan? Kalau tiap-tiap hari makan nasi bungkus pun, jemu juga. Sesekali kita perlukan perubahan untuk mencari kepuasan hidup.

Berbeza tidak semestinya salah. Sama tidak semestinya elok.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kena cabut ke?

Sambal hangit

Resepi Bihun Goreng Simple Tapi Sedap